mandag den 22. juli 2013

Plankebøf

Jeg må til min store skam erkende at jeg aldrig har prøvet at lave plankebøf, hverken i den ene eller anden udgave (alm./hakkeplanke/lakseplanke/ kyllingeplanke) men da jeg på min ferie i Svaneke, faldt over nogle egeplanker designet til formålet, måtte jeg naturligvis have to stykker med hjem.

I går skulle retten så afprøves, og jeg havde valgt at bruge engelsk bøf (af mørbrad). De blev stegt på panden først, i ca. 5 min. på hver side - jeg vil gerne have mit kød næsten gennemstegt. Imens kogte kartoflerne til kartoffelmosen, og jeg fik den lavet færdig inden bøfferne var klare til at komme i ovnen.

Jeg havde været nede og købe en tyl til formålet (en 1M), ved ikke om det er den rette størrelse, men den fungerede ok. Vil måske købe en større til næste gang. Så jeg fyldte sprøjteposen, og lavede et sirligt gitter rundt om bøffen. Jeg havde kun lige netop kartoffelmos nok til de to bøffer. Man bruger altid flere kartofler til kartoffelmos, end hvis man bare lavede alm. kogte kartofler. Nå men de kom i ovnen indtil kartoffelmosen blev gylden i kanterne dvs. ca. 20 min.

Mine meget vellykkede bøffer
Jeg er ikke så hård til at stege bøffer, så de er enten medium eller hvad det nu måtte være. Det er lidt på lykke og fromme når jeg steger, så det var utrolig heldigt at bøfferne efter min mening blev helt præcis som de skulle være. Lige en lille smule lyserøde i midten - MUMS!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar